zondag 30 oktober 2011

Baruntse basiskamp en kamp 1- bijltjesdag

Dag volgers, 


Donderdag kwamen we na een paar dagen trekken door een prachtig rivierdal (steeds met uitzicht op Mount Everest en Lhotse) in het basiskamp aan. Erg mooi gelegen, helemaal omringd door besneeuwde toppen, waarvan Baruntse de hoogste is.

Na een rustdag zijn we zaterdag in de loop van de ochtend naar kamp 1 geklommen, met als doel verdere acclimatisatie en tevens wat spullen brengen die we daar pas nodig hebben bij de toppoging. Markus, de Zwitser die op dit moment het sterkst is, ging als eerste en in als 2e enz. Helemaal fout natuurlijk, de langzaamsten zouden het eerst moeten gaan. Maar ik kan ze niet dwingen of zo. Een pitige klim, eerst makkelijk 550 m omhoog over envoudig sneeuw. Daarna de West Col: stukje rotsklimmen en vervolgens 100 m steile sneeuw en ijs (40-50 graden). Technisch gezien een makkie, maar oh die hoogte! Ik vond al dat ik er last van had, maar de sherpa’s haalden me niet echt in (wat vooral werd veroorzaakt omdat ze veel zwaardere lasten droegen, natuurlijk) en hijgden meer dan ik. Maar goed, bovenaan die col, met uitzicht op een zeer dichtbije berg Makalu (8450 m), begonnen de sherpa’s kamp 1 te maken. Ik heb een tijdje geholpen met de eerste tent, heb mijn spullen gedropt en ben teruggegaan. Toen kwam ik de andere klimmers tegen (behalve Markus, die was al eerder teruggegaan). Engelsman Richard en Australiër Daniel kwamen redelijk snel, de overigen hadden het overduidelijk veel te zwaar. Al snel kwam ik mensen tegen die het niet meer voor donker terug in het basiskamp zouden halen. Een paar waren al snel gekeerd, maar echte problemen gaven een paar klimmers die niet meer op eigen kracht terug konden en geholpen moesten worden met drinken en eten en begeleiding. Uiteindelijk kwam Arnold met de laatsten om ongeveer 7 uur ’s avonds terug. Van een aantal klimmers is duidelijk dat ze zeer waarschijnlijk geen top zullen halen.

Als het weer redelijk of goed blijft, gaan we morgen (maandag) op pad naar kamp 1, dan 2, dan de top. De weersverwachtingen spreken elkaar wat tegen en zijn wisselend. Jullie horen het, hier of (eerder) op de website.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten