vrijdag 11 november 2011

Kathmandu revisited

Zoals ik hoopte zijn we gisteren zonder enig probleem met een vliegtuigje weer terug gekomen. Weer even wennen, een drukke stad met straten, auto's, motoren en eeuwig getoeter, na bijna 4 weken in de bergen. Geen tent, donzen kleding en slaapzak, geen klimspullen, het is niet anders: back to normal life.
OmOm ook alvast te wennen aan het verkeer, heb ik vanochtend een motorfiets gehuurd en ben gelijk een ontzettend eind ermee gaan rijden. Erg leuk, en met dat linksrijdende verkeer heb je wat te doen. Vooral als er eens een rustige weg is, is het wennen, voor dat je 't weet rijd je rechts en dat vindt een eerste tegenligger maar heel vreemd. Maar goed, in Kathmandu zelf vind je die rustige wegen niet, het is hectisch en chaotisch. Wel gezellig, met zoveel motorfietsen die allemaal om de auito's heen krioelen. Dat vind je niet in Nederland.


Een ding kwam nog wel aan het licht bij dat motorrijden, nl. dat ik toch wel een kleine blessure heb opgelopen bij het klimmen, of liever bij het afdalen (ik meen dat nog niet geblogd te hebben). Bij de afdaling van de Baruntse, ongeveer halverwege, maakte ik een beoordelingsfoutje en ging met het vast touw om mijn arm (een eenvoudige manier om snel en zeker af te dalen) iets te vroeg een heel steil stukje sneeuw af. Dat heb ik geweten: ik pendelde een beetje, draaide, en voordat ik wist wat er gebeurde had het touw zich om mijn hand/pols gewikkeld, waarbij ik met mijn andere hand (als reflex) dat zo vasthield. Voor ik los kon laten (ik hing nog 10 cm boven de sneeuw of zo) was mijn rechterhand aardig gekneusd. Ik heb er direct sneeuw op gedaan - in ruime mate voorhanden daar - en voelde wel dat het opzette maar dat ' alles het nog deed'. Een dikke hand was het gevolg, maar behalve bij iemand de hand schudden voelde ik er weinig van. O ja, bij kou bleef het ook gevoelig. Vandaag met dat getril aan het motorfietsstuur voelde ik het ook, echt helemaal hersteld is het nog niet.

Gisterenmiddag heb ik mijn vlucht naar huis maar zo snel mogelijk verzet, twee dagen eerder. Zondag kom ik thuis. Nu nog even een nachtje gezellig tussen de kakkerlakken (je vindt ze overal, alleen in mijn bed blijven ze weg. Gelukkig geen muggen, andersom zou ik een slechte ruil vinden. Morgen nog een stukje op de huurmotor van het mooie weer genieten en dan aan het eind van de middag naar huis.

1 opmerking:

  1. Jan
    Vanavond kaarten we met Karin als invaller voor Hans W. Bert is invaller voor jou.
    We missen je hierbij natuurlijk, maar ik ben blij dat je even een ander tijdverdrijf hebt gevonden in het motorrijden. Allemaal een pleziertje dus.
    Prettige terugreis alvast. Bye
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen