zaterdag 13 augustus 2011

start

Hier een eerste berichtje over de komende expeditie naar de Baruntse in Nepal. Voor mij is het de vierde expeditie in Nepal en Tibet. Na de top van de Ama Dablam in 2007 en de Cho Oyu in 2009 ditmaal weer eens een andere berg. Er zijn er nog genoeg over, natuurlijk. Maar ja, als je wat eisen stelt (niet té gevaarlijk of onhaalbaar, niet té makkelijk, liefst met een leuke trekking erbij als acclimatisatie) wordt het aantal bergen al wat kleiner.



Maar goed, de Baruntse dus. Ongeveer 7130 m hoog (de opgegeven hoogte verschilt nogal eens), een berg die als niet lawinegevaarlijk te boek staat. Tamelijk rechttoe rechtaan, blijkt uit verslagen van eerdere beklimmingen, met op de topdag wat steilere en luchtiger passages. Nou ja, ook dat moet je allemaal nog maar zien, is mijn ervaring. Op de Cho Oyu ben ik tweemaal geweest (in 2005 net niet de top gehaald) en de klimroutes verschilden nogal doordat sneeuw en ijs er opeens heel anders bij lagen.
Om bij de Baruntse te komen moeten we een aardige trekking maken, niet op mooie paden zoals bij populaire trekkings maar over 5000 m hoge passen, vaak besneeuwd, waar men zijn weg maar moet vinden. Als inklimberg doen we ook nog een 'trekking peak', de Mera Peak van 6450 m.

De expeditie wordt georganiseerd door Summit Climb, een Amerikaans/Engelse organisatie geleid door de bekende klimmer Dan Mazur. Summit Climb heeft helaas geen mail- en internetfaciliteiten tijdens de trekking en in het basiskamp. Deze blog zal dus een tijdje geen verslag doen van de expeditie, en dan kun je als volger beter de site van Summit Climb volgen. Daarop wordt tijdens de expeditie wel verslag gedaan van het verloop: http://www.summitclimb.com/new/default.asp?vid=663&ltitle=Baruntse#Mera%20Peak
Ik heb begrepen dat er al een stuk of 6 klimmers in hebben geschreven, uit een paar Europese en Amerikaanse landen. Het lijkt erop dat de expeditie wordt geleid door Arnold Coster, een Nederlander die ik nog niet ken maar die inmiddels veel expedities in Nepal en omstreken heeft gedaan. Voor mij als voordeel dat af en toe Nederlands praten ook nog mogelijk is - wekenlang alleen Engels is vermoeiend, is mijn ervaring.

Op deze blog zal ik voor de expeditie af en toe berichtjes plaatsen over de voorbereiding. In Nepal kan ik nog een tijdje verslag doen via internetcafés, totdat we het internetloze gebergte ingaan. Omdat ik af en toe nog wel met de satelliettelefoon naar huis zal bellen, kan Jenny ook dan af en toe nog een berichtje op deze blog plaatsen.

Zou het me weer net zo goed afgaan als bij vorige expedities? Jullie lezen het!

met klimgroet,


jan

8 opmerkingen:

  1. Reactie plaatsen:
    Reactie invoeren
    Profiel selecteren
    'reactie plaatsen'
    inlogvenster verschijnt; inloggegevens invoeren
    klik op 'inloggen' (of 'aanmelden')
    blog entry verschijnt weer met veiligheidscode; codewoord intypen en reactie plaatsen. Bij deze een test....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou zeg....eindelijk gelukt!! Leve Google Chrome!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou pa, volgens mij hebben we straks iedereen wel aan boord! :oP Volgens mij is die berg, na deze hele blogbevalling, nog maar een eitje!

    Grtz, ®

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap alleen de tijd niet, die achter een reactie staat, is dat soms de Nepalese tijd :)??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Jan, heb je Blog gevonden en op mijn website een link gelegd. Nog maar 45 dagen en we zitten in KTM. Hoe staat het met de voorbereiding? Arnold Coster is een superkerel, we gaan het fijn hebben en bovendien dat maakt 3 nederlandstaligen :-)
    Laat nog iets van je horen, je kent mijn adres
    STef Wolput

    BeantwoordenVerwijderen